team teach

Inspiratiesessie

Wat is teamteaching? Waarom zou je eraan beginnen? Hoe doen anderen het? Wat zijn de valkuilen? Wat zijn de kansen en valkuilen? Een workshop op maat van je school.

Traject op maat

Dagelijks Leren komt graag naar de school, en nog liever naar de klasvloer. We zoeken samen uit wat de noden van team zijn en via welk traject we hier best aan werken.

Onderzoek

Dagelijks Leren heeft door ervaring en door een nauwe opvolging van onderzoek veel kennis verzameld over co- en teamteaching. Neem contact op voor advies of samenwerking.

de leraar leert

Sommige scholen kiezen er bewust voor, andere teams worden het na verloop van tijd. Teamteachers vormen vaak zelfsturende teams. Doordat zij vaker reflecteren over hun gemeenschappelijke didactiek, leren ze dagelijks van elkaar. 

Werken in een zelfsturend team vraagt bepaalde competenties, die niet altijd vanzelfsprekend zijn voor leerkrachten. Wij zijn het soms zo gewend onze lessen te organiseren zoals het voor ons goed aanvoelt, dat een extra paar ogen en handen in de klas bevreemdend kan aanvoelen. 

Dagelijks Leren ondersteunt teams in typische HR-competenties als constructieve feedback geven, interne conflicten vermijden of oplossen en verbindend communiceren. We doen dat door middel van oefening, maar ook door samen instrumenten en beleid te ontwikkelen die dat ondersteunen.

de leraar zorgt

“Ik heb het gelukt gehad een hele tijd te mogen samenwerken met een prachtige groept teamteachers. Het pad dat we samen aflegde, was er een met pieken en dalen. Wij hebben er steeds voor gekozen daar eerlijk over te communiceren. Wie innoveert in het onderwijs, botst vaak op weerstand. Het feit dat we elkaar door veel dalen trokken, zorgde voor een sterke band. 

Ik zie steeds duidelijker een sterke band tussen samenwerkingsverbanden tussen leraars en hun welzijn op school. Enerzijds kan weerstand en een opgedreven werklast zorgen voor conflicten. Anderzijds kan een gedeelde verantwoordelijkheid een grote steun zijn. Samen innoveren en zien hoe het werkt, geeft zoveel energie!

Toen ik zelf in 2019 een burn-out kreeg, was dit niet door maar ondanks mijn team.” Lisa van Dagelijks Leren.

Chronische stress velt te veel onderwijsbeesten, we spreken van een structureel probleem. Dagelijks Leren wil deel uitmaken van de oplossing. In 2021 stellen we een traject voor individuele coaching voor met een focus op loopbaan, veerkracht en talenten. Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.