Trajecten op maat

Organisaties en scholen zijn steeds in verandering, of die vernieuwingen nu van binnenuit of van buitenaf komen. Bij Dagelijks Leren is elke leerexpert ook een procesbegeleider. Wij komen naar jou om groepen en individuen te ondersteunen in hun leerproces en faciliteren het proces naar verbetering zonder te sturen.

workshops

voor je school

voor je lerende organisatie

Professionele foto van Lisa Verhelst voor een boom, kijkt weg.

Waarom werken trajecten?

In een snel veranderende wereld moeten organisaties snel schakelen. Bij managers en coördinatoren leeft vaak een vernieuwingsvirus: met een blik op de toekomst wil je effectiever werken, sterke resulaten behalen en kwaliteit leveren. AI en andere technologie, nieuwe vormen van agile werken en inzichten in hoe het brein werkt brengt wind in de zeilen. Maar hoe zorg je ervoor dat je team mee is?

Je kan een expert kunnen uitnodigen voor een boeiende keynote of training. Maar wie zegt dat er dan een leertransfer heeft plaatsgevonden?

Onderzoek over hoe mensen leren wijst steeds vaker uit dat teams het meeste leerwinst halen wanneer leren collectief gebeurt en niet alleen het resultaat, maar ook de mensen en het proces bewaakt worden.

Om die reden komen de leerexperten van Dagelijks Leren graag voor een langere tijd naar je organisatie. Daarmee maken we het voor ons moeilijker! Met een eenmalige workshop kan je een groep enthousiasmeren, maar daarna ben je weer weg. Maar met onze trajecten ervaren we samen met jullie wat het effect van zo’n workshop op langere termijn is. We komen dus met onze voeten mee in de modder staan om de mogelijke uitkomsten van complexe problemen uit te zoeken.

Zo zijn de uitdagingen waarmee we vandaag geconfronteerd worden immers. Het zou een misvatting zijn te beweren dat je alles kan oplossen door 10 gouden regels te leren en die in elke situatie toe te passen. Wij kiezen voor de kwetsbare vorm, inclusief op muren botsen, naar oorzaken zoeken, oplossingen bedenken, doordacht experimenteren, goede praktijken delen, vallen en opstaan. 

Alleen gaat het sneller,
samen gaat het beter.

Hoe zien onze trajecten eruit?

Het eerste dat we doen wanneer je met ons in zee wil gaan, is de koppen samensteken. We leren je organisatie, haar team, stakeholders en context graag kennen. Op basis van jullie noden doen we een voorstel met een aantal bouwstenen. Jij kan zelf bepalen welke bouwstenen voor jullie werken. Tijdens het traject stemmen we op regelmatige basis af en kunnen die bouwstenen in onderling overleg schuiven.

Mogelijke bouwstenen zijn.

  • Schaduwdag. Tijdens een kijk- en belevingsdag draait een procesbegeleider een dag mee in je organisatie, neemt deel aan een meeting, voert gesprekken met medewerkers, krijgt een rondleiding in een kantoor … Op die manier leren we op een snelle en efficiënte manier de organisatiecultuur kennen.
  • Inspiratiesessies. Indien het thema van een traject inhoudelijke kennis vraagt, geven wij of experten in ons netwerk een sessie, zodat we dezelfde taal spreken.
  • Werkmomenten. We faciliteren als teamcoach een moment waarin het team met elkaar in gesprek gaat, brainstormt of een angel uit een situatie trekt.
  • Uitwisseling en intervisie. De deelnemers komen samen om goede praktijken met elkaar te delen, maar ook om zich samen te buigen over een uitdaging.
  • Individuele coaching De procesbegeleider voert een coachingsgesprek met een medewerker of leidinggevende.
logo voor onderwijs
De vier procesbegeleiders van Dagelijks Leren werken aan hun businessplan door te brainstormen met post-its.

Waar gaan onze trajecten over?

Onze trajecten gaan over complexe uitdagingen. 

Mogelijke thema’s zijn

  • Stress en burn-out in ons team. Naar een veerkrachtig team.
  • Change management bij e-leren. Iedereen mee?
  • Psychologische veiligheid. Werken aan een feedbackcultuur.
  • Kwaliteit maak je samen. Samenwerking implementeren. 
  • Gebaseerd op wat? Datagedreven werken aan kwaliteit.
  • Persoonlijk leiderschap. 

Wat zij vonden

Processen begeleiden vind ik als leidinggevende cruciaal en bij voorkeur doe ik dat allemaal zelf. Helaas zijn er maar 24u op een dag. Wanneer ik iets cruciaal delegeer, ben ik echt veeleisend. Een procesbegeleider kan immers het verschil maken tussen het slagen en falen van een proces. Ik kies daarom al enkele jaren voor Lisa Verhelst van Dagelijks Leren, want de combinatie van inhoudelijke kennis, een coachende houding, een luisterend oor, de vaardigheid om betrokken te confronteren, de flexibiliteit, de zelfsturing … maken dat ik de begeleiding van de processen vol vertrouwen kan lossen. Er is bovendien een heel open en transparante communicatie en efficiënte samenwerking tussen mij en Lisa, waardoor ik betrokken blijf.

Annelies Steenacker
Directeur van het Kindcentrum Drakena, Gent

Zocht je dit?

Traject op maat: onboarding

In groei

Traject op maat: e-leren

In transitie

Blogs: change management bij e-leren

In transitie