Opleiding: beleidsteams
Beleidsteams met straf onderwijskundig leiderschap slagen erin hun leerkrachten ondersteuning te bieden om samen de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het vraagt om een gezamenlijke doelgerichtheid en sterk beleidsvoerend vermogen. In deze opleiding op maat steken we de handen uit te mouwen en gaan we met het beleidsteam aan de slag met de vraagstukken die vandaag heersen.

Inhoud
Scholen krijgen voor het eerst de resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Je kan je jammer genoeg niet meer inschrijven voor deze opleiding bij Thomas More.
Dit traject is een antwoord op een complexe vraag. Bij Dagelijks Leren geloven we erin dat je zulke vraagstukken best aanpakt via procesbegeleiding, dat wil zeggen dat we rekening houden met
- proces: welke processen lopen er op school, in het beleidsteam, tijdens deze opleiding?
- product: welke inhoudelijke focus ligt er vandaag op school?
- mensen: wie zijn de actoren, wat zijn hun rollen, hoe werken ze samen?
Dat wil zeggen dat het concrete programma flexibel is en al doende gevormd wordt, in co-creatie met het beleidsteam. We wisselen de werkvormen af, afhankelijk van het doel (kaders uitleggen, inspiratie bieden, een vaardigheid oefenen, samenwerken, uitwisselen, creëren … ). We zetten andere petjes op, zoals die van vormer, coach, begeleider, kritische vriend …
Doelen
- het beleidsteam leert elkaar grondig kennen en houdt rekening met elkaars talenten bij de taakverdeling en de invulling van rollen en functies;
- het beleidsteam beschrijft en analyseert de huidige samenwerking en communicatie op basis van een kader voor beleidsvoerend vermogen;
- het beleidsteam onderneemt actie om de samenwerking en communicatie te verbeteren en te bouwen aan een open feedbackcultuur;
- de deelnemers oefenen in verbindend communiceren én van mening verschillen met de ander.