In je (veer)kracht
Wanneer jij of een collega voortdurend onder spanning staat, is samenwerking pittig. In een snel veranderende samenleving ervaren steeds meer mensen stress en burn-out. De oplossing ligt deels bij het individu, maar vooral bij het team en de organisatie.
voor je school
voor je lerende organisatie
Waarom werken scholen aan veerkrachtige teams?
Bijna 40 procent van alle ziektedagen bij leraren komen door een burn-out of stress, bij mensen ouder dan 55 jaar is dat zelfs bijna 46 procent. De oorzaak is deels te zoeken in wie de mensen precies zijn die uitvallen. Het is waardevol om leraren en schoolleiders te leren hun stress te reguleren, grenzen stellen en het perfectionisme wat in te dijken.
Maar het verhaal is niet alleen individueel aan te pakken. Elke collega die uitvalt geeft een signaal aan het team dat er iets aan de hand is en de verantwoordelijkheid om te ‘genezen’ ligt volgens ons niet alleen bij de mensen die uitvallen. In onze ogen ligt de sleutel in een veerkrachtig team.
- Een team waarin stress geen taboe is, waar collega’s elkaar steunen, zich kwetsbaar kunnen opstellen en pittige verhalen van leerlingen die onder de huid kruipen delen.
- Een schoolcultuur waarin energiegevers volop belicht worden: voelen leraren voldoende autonomie om hun talenten te botvieren; is er een sterke verbondenheid met leerlingen en collega’s; kunnen leraren van elkaar leren om elke dag te groeien?
- Een team dat samen de schouders zet onder het wegwerken van energiezuigers zoals spaak lopende communicatie, een gebrek aan inspraak of chaos.
Hoe maken we ons team veerkrachtig?
Bij Dagelijks Leren werken we samen met stress- en burnoutcoaches en zoeken we een middenweg tussen elke individuele leraar of schoolleider handvatten geven om de eigen stress te reguleren, en met een team aan de slag gaan om veerkrachtiger samen te werken. Vraag zeker een workshop aan als aftrap van een langer proces, maar ga vooral met ons in zee voor een langer traject.
- We verzamelen samen met jullie de gemeenschapelijke energiegevers en -zuigers in het team.
- We faciliteren het gesprek om op zoek te gaan naar de oorzaken.
- We zoeken samen naar oplossingen. Soms liggen die in een teambuilding, soms in conflictbemiddeling, soms in een verandertraject om de planlast op school te verminderen.
We komen graag naast je ‘in de modder’ staan.
Veerkrachtcoaching voor leraren en schoolleiders
Wij bouwen aan een netwerk aan stress- en burnoutcoaches die individuele coaching én begeleiding van een team op zich nemen. Dit netwerk heeft een specifieke expertise rond stress in het onderwijs.
Coming soon! Zoek je nu al een coach die individuele leraren of schoolleiders kan begeleiden, geef ons een seintje.
Cactussen zijn veerkrachtige planten. Ze zuigen water met diepe wortels, beperken energieverlies met hun stekels en groeien traag. We kunnen er veel van leren.
Zocht je dit?
Workshops: veerkracht
In je (veer)kracht
Lees: ‘Veerkracht in het onderwijs’
In je (veer)kracht
Traject op maat: teamzorg
In je (veer)kracht
Ons aanbod voor onderwijs
onze thema’s
IN gesprek
verbindend communiceren
IN team
doelgericht samenwerken
IN (veer)kracht
stress reguleren
IN groei
collectief
leren
IN transitie
verandering begeleiden
onze aanbods-vormen
workshops
traject
opleiding
lees en luister
coaching