In transitie

Een organisatie in transitie maakt een diepgaande verandering door. Het gaat hier niet om het toepassen van een nieuwe tool of het uitvoeren van een nieuw project, het gaat om het verbeteren van de interne structuur en cultuur. Complexe problemen als een lerarentekort, digitalisering en een gebrek aan leiderschap vragen zo’n verandering. De procesbegeleiders van Dagelijks Leren ondersteunen het proces.

Cactussen als metafoor van veerkracht

voor je school

voor je lerende organisatie

Lisa en Lieze spreken voor een groep

Wat is een transitie?

Een school is in transitie wanneer ze een diepgaande verandering ondergaan. Soms komt die van buitenaf, zoals wanneer de overheid een digitale revolutie inzet of nieuwe eindtermen introduceert, soms komt ze van binnenuit, zoals wanneer het team merkt dat de traditionele manier van lesgeven niet meer werkt voor het publiek dat vandaag op de schoolbanken zit. 

Elke verandering houdt afscheid nemen in en brengt bij velen emoties met zich mee. 

  • Leraren ervaren weerstand wanneer ze de meerwaarde van verandering niet inzien of geen nood ervaren.
  • Een team gaat in verwarring op de rem staan wanneer een gedragen visie ontbreekt.
  • Leraren voelen angst wanneer ze niet denken goed genoeg aan de verwachtingen te voldoen.
  • Er heerst frustratie wanneer mensen wel willen, maar de tijd en het geld ontbreekt.
  • Er heerst chaos wanneer leraren hunkeren naar structuur, helderheid en een duidelijk plan.

Bij Dagelijks Leren komt we graag de processen op jullie school begeleiden.

Hoe begeleiden we veranderprocessen?

Bij aanvang van elke traject bespreken we de rollen in elk proces grondig.

  • De schoolleider is de intiatior van elk proces en blijft eindverantwoordelijke voor het resultaat en de onderwijskwaliteit in de school.
  • De leraren zijn de actoren die het proces zullen moeten uitvoeren.
  • De procesbegeleider van Dagelijks Leren is verantwoordelijk voor het proces.

Wij maken geen deel uit van je team en net dat heeft voordelen. We observeren van op een afstand wat er gebeurt, we kunnen de spiegel voorhouden en dynamieken die we observeren benoemen en we zijn in principe een neutrale partij. Als leerexperten wisselen we soms van petje wanneer processen gaan over samenwerking, communicatie en veerkracht. Maar wanneer je veranderproces inhoudelijke expertise nodig heeft, werken we samen met één van onze partners.

transitie in het onderwijs

Zocht je dit?

Traject: veerkrachtig team

In je (veer)kracht

Lees: blog ‘een kompas voor verandering’

In transitie

Traject: teamteaching

In team

Opleiding: datageletterdheid

In transitie

Lees: ‘een landkaart voor verandering’

In transitie

Ons aanbod voor onderwijs

onze thema’s

IN gesprek

verbindend communiceren

IN team

doelgericht samenwerken

IN (veer)kracht

stress
reguleren

IN groei

collectief
leren

IN transitie

verandering begeleiden

onze aanbods-vormen

workshops

traject

opleiding

lees en luister

coaching