In gesprek

Een belangrijk onderdeel van samenwerking is verbindend communiceren. Slagen we er als team in elkaar te bekrachtigen, zonder de confrontatie uit de weg te gaan? Alleen met een open feedbackcultuur zullen mensen zich veilig genoeg voelen om fouten te maken en eruit te leren.

In team werken en samenwerken

voor je school

voor je lerende organisatie

in gesprek

Waarom gaan leraren en schoolleiders met elkaar in gesprek?

Met Dagelijks Leren komen we vaak in scholen en leercentra waar collega’s meer willen samenwerken. Dan vragen we hen eerst hoe zij hun team zouden omschrijven: ‘een warm nest’, ‘een veilige haven’ of ‘een grote familie’ komen opvallend vaak op. Het belang van vertrouwen is niet te onderschatten: het vormt de basis van elke groepsvorming. Alleen zal het niet volstaan.

In het doctoraatsonderzoek van Loth Van Den Ouweland (met promotor Jan Vanhoof) geeft 80% van de leraren aan dat ze een collega niet durven aanspreken wanneer die sukkelt. Velen voelen aan dat het niet echt hun plaats is om een collega te beoordelen. Maar wanneer we samen onderwijs willen maken, is het des te belangrijker dat we elkaar durven aanspreken. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar teamleden voelen zich vaak psychologisch veiliger wanneer ook pittige gesprekken in een team normaal zijn. Tenminste, als die gesprekken op een verbindende manier gevoerd worden. Net dat moeten we soms leren!

Als je de verbinding wil verbreken, geef dan kritiek. Als je de verbinding wil verstevigen, geef dan feedback. 

Hoe kunnen leraren en schoolleiders in gesprek gaan?

We hoeven het warme water niet uit te vinden. Er bestaan veel stevige kaders en werkvormen rond feedback geven en ontvangen. Wij vertrekken graag vanuit de handvatten van Geweldloze Communicatie (M. Rosenberg), waarbij je eerlijk uiten én empathisch luisteren de basis vormen. Het is een vaardigheid die je echter niet verwerft door eens een boek te lezen. Wat wij in teams benadrukken is dat je eerst bewust moet zijn van het belang van verbindend communiceren. Op die manier doorloop je de cyclus van

  • je niet bewust zijn van het feit dat je communicatie niet verbindend is;
  • je bewust worden van je communicatie;
  • bewust oefenen op verbindend communiceren;
  • onbewust vaardig zijn in verbindende communicatie.

Een workshop feedback geven en ontvangen kan de bal aan het rollen brengen, in een traject volgen we de impact ervan mee op.

verbindend communiceren onderwijs

Zocht je dit?

Workshop: open feedbackcultuur

In gesprek

Lees: blog ‘Het constructief oneens zijn’

In gesprek

Bekijk onze trajecten

In gesprek

Ons aanbod voor onderwijs

onze thema’s

IN gesprek

verbindend communiceren

IN team

doelgericht samenwerken

IN (veer)kracht

stress reguleren

IN groei

collectief
leren

IN transitie

verandering begeleiden

onze aanbods-vormen

workshops

traject

opleiding

lees en luister

coaching