Trajecten op maat

Organisaties en scholen zijn steeds in verandering, of die vernieuwingen nu van binnenuit of van buitenaf komen. Bij Dagelijks Leren is elke leerexpert ook een procesbegeleider. Wij komen naar jou om groepen en individuen te ondersteunen in hun leerproces en faciliteren het proces naar verbetering zonder te sturen.

workshops

voor je school

voor je lerende organisatie

trajecten op maat

Waarom werken trajecten?

Er komt veel af op leraren en schoolleiders: nieuwe ontwikkelingen in de digitale wereld, uitdagingen door een veranderend publiek, nieuwe werkvormen of luide stemmen in de media. Hoe zorg je ervoor dat je team mee is? Je zou een expert kunnen uitnodigen op je pedagogische studiedag en vaak werkt zo’n workshop of keynote inspirerend. Maar wie zegt dat er dan een leertransfer heeft plaatsgevonden? 

Onderzoek over hoe leraren leren wijst steeds vaker uit dat scholen het meeste leerwinst halen wanneer leren collectief gebeurt (Kyriakides et al 2015) en wanneer het zich focust op het effect op leerlingen (Timperley 2008). 

Om die reden komen de leerexperten van Dagelijks Leren graag voor een langere tijd naar je school. Daarmee maken we het voor ons moeilijker! Met een eenmalige workshop kan je een groep enthousiasmeren, maar daarna ben je weer weg. Maar met onze trajecten ervaren we samen met jullie wat het effect van zo’n workshop op langere termijn is. We komen dus met onze voeten mee in de modder staan om de mogelijke uitkomsten van complexe problemen uit te zoeken.

Zo zijn de uitdagingen waarmee het onderwijs geconfronteerd worden immers. Het zou een misvatting zijn te beweren dat je alles kan oplossen door 10 gouden regels te leren en die in elke situatie toe te passen. Lesgeven is echter kwetsbaar: het is op muren botsen, naar oorzaken zoeken, oplossingen bedenken, doordacht experimenteren, goede praktijken delen, vallen en opstaan. Wij begeleiden je team én het leerpoces.

Alleen gaat het sneller,
samen gaat het beter.

Hoe zien onze trajecten eruit?

Het eerste dat we doen wanneer je met ons in zee wil gaan, is samen een traject op maat van je school bouwen. Wij luisteren tijdens een kennismakingsgesprek naar de context van je school en doen een voorstel met een aantal bouwstenen. Jij kan zelf bepalen welke bouwstenen voor je school werken. Tijdens het traject stemmen we op regelmatige basis met de schoolleider af en kunnen die bouwstenen in onderling overleg schuiven.

Mogelijke bouwstenen zijn.

  • Schoolsafari. Tijdens een kijk- en belevingsdag draait een procesbegeleider een dag mee op je school, gaat op klasbezoek, leert je publiek beter kennen en voert gesprekken met leraren en beleidsmedewerkers. Op die manier leren we op een snelle en efficiënte manier de schoolcultuur kennen.
  • Inspiratiesessies. Indien het thema van een traject inhoudelijke kennis vraagt, geven wij of experten in ons netwerk een sessie, zodat we dezelfde taal spreken.
  • Werkmomenten. We komen met een groepje samen om lessen of projecten uit te werken, zodat we elkaar feedback kunnen geven.
  • Uitwisseling en intervisie. De groep leraren die aan het traject deelnemen komen samen om goede praktijken met elkaar te delen, maar ook om zich samen te buigen over een uitdaging.
  • Lesgeven met een externe teamteacher. De procesbegeleider bereidt samen met een leraar een les voor, geven ze samen en evalueren in overleg. De procesbegeleider kan ook (participatief) observeren. Lees er hier meer over.
  • Feedbackgesprek. De procesbegeleider voert – eventueel na een geobserveerde les of via videocoaching – feedbackgesprekken.
  • Individuele coaching De procesbegeleider voert een coachingsgesprek met een leraar of schoolleider.
logo voor onderwijs
Lisa praat met deelnemers van een workshop in een klaslokaal

Waar gaan onze trajecten over?

Onze trajecten gaan over complexe uitdagingen. Over een aantal onderwerpen hebben we zelf veel expertise in huis, voor andere thema’s werken we graag samen met inhoudelijk experten. 

Mogelijke thema’s zijn

  • Stress en burn-out in ons team. Naar een veerkrachtig team.
  • Wie staat in de klas? Omgaan met een lerarentekort.
  • Onderwijs maak je samen. Collectief lesgeven implementeren. 
  • Gebaseerd op wat? Datagedreven werken aan onderwijskwaliteit.
  • Onderwijskundig leiderschap. 
  • Psychologische veiligheid. Werken aan een feedbackcultuur.
  • Verbindend schoolklimaat voor meer motivatie en leergoesting.
  • Taalbeleid. Samen werken aan taal. Met het Centrum voor Taal en Onderwijs als inhoudelijke partner.

Bekijk ter inspiratie de thema’s hieronder.

Wat zij vonden

Processen begeleiden vind ik als leidinggevende cruciaal en bij voorkeur doe ik dat allemaal zelf. Helaas zijn er maar 24u op een dag. Wanneer ik iets cruciaal delegeer, ben ik echt veeleisend. Een procesbegeleider kan immers het verschil maken tussen het slagen en falen van een proces. Ik kies daarom al enkele jaren voor Lisa Verhelst van Dagelijks Leren, want de combinatie van inhoudelijke kennis, een coachende houding, een luisterend oor, de vaardigheid om betrokken te confronteren, de flexibiliteit, de zelfsturing … maken dat ik de begeleiding van de processen vol vertrouwen kan lossen. Er is bovendien een heel open en transparante communicatie en efficiënte samenwerking tussen mij en Lisa, waardoor ik betrokken blijf.

Annelies Steenacker
Directeur van het Kindcentrum Drakena, Gent

Zocht je dit?

Traject op maat: samenwerking in een CVO

In team

Traject op maat: teamteaching

In team

Traject op maat: teamzorg

In je (veer)kracht

Ons aanbod voor onderwijs

onze thema’s

IN gesprek

verbindend communiceren

IN team

doelgericht samenwerken

IN (veer)kracht

stress reguleren

IN groei

collectief
leren

IN transitie

verandering begeleiden

onze aanbods-vormen

workshops

traject

opleiding

lees en luister

coaching