Opleiding: datageletterdheid
In samenwerking met Thomas More organiseren we in 2024-2025 enkele opleidingen met de titel: ‘Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas‘. Volg de opleiding in hun open aanbod of vraag een opleiding op maat aan voor de datateams en schoolleiders van jouw scholengroep of scholengemeenschap.
Inhoud
Scholen krijgen voor het eerst de resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan?
Schrijf je je voor de opleiding lager onderwijs in Thomas More Mechelen
Schrijf je je voor de opleiding lager onderwijs in Thomas More Vorselaar
Schrijf je je voor de opleiding secundair onderwijs in Thomas More Mechelen
Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter.
- Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag)
- Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst?
- Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag)
De feedback uit de Centrale Toetsen van jouw school steken in je achterzak; d.w.z. je deelt ze nooit met anderen, maar je hebt er zelf wel al eens naar gekeken.
Na deze opleiding kan je…
- de betekenis van toetsgegevens onderzoeken, interpreteren en analyseren;
- een veranderproces op je school in gang zetten, gestoeld op gegevens;
- aan de hand van principes voor effectieve didactiek (lezen en wiskunde) een diagnose stellen, acties plannen, uitvoeren en evalueren.
Ons aanbod voor onderwijs
onze thema’s
IN gesprek
verbindend communiceren
IN team
doelgericht samenwerken
IN (veer)kracht
stress reguleren
IN groei
collectief
leren
IN transitie
verandering begeleiden
onze aanbods-vormen
workshops
traject
opleiding
lees en luister
coaching