In gesprek
Een belangrijk onderdeel van samenwerking is verbindend communiceren. Slagen we er als team in elkaar te bekrachtigen, zonder de confrontatie uit de weg te gaan? Alleen met een open feedbackcultuur zullen mensen zich veilig genoeg voelen om fouten te maken en eruit te leren.
voor je school
voor je lerende organisatie
Waarom gaan collega’s met elkaar in gesprek?
Wanneer wij organisaties begeleiden, beginnen we vaak met de vraag hoe het team werkt. “Wij zijn echt een heel hecht team”, horen we dan. “Hier zijn geen conflicten, we vertrouwen elkaar echt!” Dat is exact het moment dat we vragen beginnen stellen. Hoe krachtig is een team waar
- het not done is om het oneens te zijn?
- beslissingen steeds volmondig aanvaard worden?
- mensen zich zo gedragen dat ze niemand tegen de borst stoten?
- harmonie het hoogste goed is en positiviteit de enige aanvaarde emotie is?
Veel mensen zijn inherent conflictvermijdend en houden liever hun mond dan een collega tegen te spreken. Maar het is een hardnekkige mythe dat de krachtigste teams de groepen zijn waar vriendelijkheid, vertrouwen en positiviteit heersen. Hoe kan je daarentegen streven naar een cultuur waarin het veilig is om te zeggen: “Ik ben het niet met je eens. Ik zeg je dat omdat ik je waardeer.”
Als je de verbinding wil verbreken, geef dan kritiek. Als je de verbinding wil verstevigen, geef dan feedback.
Hoe kunnen teams met elkaar in gesprek gaan?
Psychologische veiligheid bouw je met volgende bouwstenen.
Inclusie. Worden alle stemmen gehoord? Echt vertrouwen groeit wanneer iedereen zich vrij voelt om ideeën te uiten, risico’s te nemen en zich kwetsbaar op te stellen zonder angst voor afwijzing of vergelding.
Delen. Kunnen we het constructief oneens zijn? In een team waar psychologische veiligheid heerst, kunnen mensen vrijuit hun mening geven over issues en problemen. Fouten zijn er om van te leren.
Leveren, niet meehobbelen. Krachtige teams blijven niet bij de pakken zitten: in plaats van uren te overleggen, visieteksten uit te schrijven en actieplannen op te stellen, vliegen ze erin. Dat vraagt van mensen dat ze hun nek durven uitsteken en risico’s nemen.
Uitdagen. Kan je kritisch zijn op elkaars werk, maar zacht op de persoon? Psychologisch veilige teams stimuleren mensen om bestaande grenzen of afspraken te doorbreken, om nieuwe dingen te opperen.
Positiviteit. In teams met veel psychologische veiligheid hoef je het niet altijd eens te zijn. Harmonie is niet het hoogste goed. Dat wil niet zeggen dat er een negatieve energie in het team hangt. Meer nog: de feedback, kritische stemmen en het oneens zijn dienen een constructief goed, namelijk kwaliteit leveren voor de opleiding en de cursisten.
Zocht je dit?
Workshop: open feedbackcultuur
In gesprek
Lees: blog ‘Het constructief oneens zijn’
In gesprek
Bekijk onze trajecten
In gesprek
Ons aanbod voor lerende organisaties
onze thema’s
IN gesprek
verbindend communiceren
IN team
doelgericht samenwerken
IN (veer)kracht
stress reguleren
IN groei
collectief
leren
IN transitie
verandering begeleiden
onze aanbods-vormen
workshops
traject
opleiding
lees en luister
coaching