Gezocht: innovatieve leraar

Jammer genoeg is de herfstvakantie voor mij en mijn co-teachers in een mineur begonnen. Onze nieuwe collega heeft beslist niet meer terug te komen na de vakantie, ze gaf geen reden op. We zijn dus weer vertrokken op de hopeloze zoektocht naar een collega in volle lerarentekortstorm. De vacature staat op de VDAB en de telefoon staat roodgloeiend. Het motto lijkt: “Eender wie is goed genoeg!”

Maar deze keer wil ik het anders aanpakken. Ik werd geïnspireerd door twee afleveringen van Buiten De Krijtlijnen: Teach For Belgium biedt een coachingstraject aan voor nieuwe leerkrachten die zich inzetten om ongelijkheid weg te werken in grootstedelijke scholen. Stroom is een van de nieuwe scholen in Vlaanderen die met een vers lerarenkorps en een innovatief pedagogisch project startte. Beiden vragen veel van hun leerkrachten en deelnemers: hard werk, reflectief vermogen, flexibiliteit en duidelijke visie. Beiden hebben een strenge selectieprocedure en moeten steeds kandidaten weigeren. Waarom zou een innovatieve en kwalitatieve school als Coovi dat niet kunnen?

Hier ga ik dus.

Wij zoeken een collega die drie uur PAV kan geven in het derde jaar secundair onderwijs op vrijdag.

Wat bieden we?

  • je maakt deel uit van een co-teachersteam dat voortdurend reflecteert over haar onderwijs en elkaar steunt en begeleidt.
  • een innovatief schoolklimaat.
  • een bende enthousiaste en doodeerlijke ketten uit Brussel en de rand die we graag zo volwaardig mogelijk laten participeren in onze didactiek.
  • een leerschool over effectief onderwijs. Dit schooljaar zetten we o.a. door De Onderzoekende School (VUB) in op het meten van de leerwinst van de leerlingen in de tweede graad.

Wie zoeken we?

  • een collega die wil bijleren, die niet bang is om feedback te geven of te ontvangen en zichzelf voortdurend in vraag te stellen.
  • iemand die het gewoon is om met grote groepen te werken en stevig in zijn / haar schoenen staat. Onze leerlingen zullen er wel voor zorgen dat het lesgeven nooit vanzelfsprekend wordt.
  • iemand met veerkracht en flexibiliteit. Wij startten met co-teaching omdat we merkten dat onze aanpak vroeger niet voldeed om ons grootstedelijk publiek aan het leren te zetten. Maar geen enkele methode is perfect en we zijn nog intensief aan het zoeken. Dat betekent dat wij op het laatste moment iets aanpassen, vaak vallen en weer opstaan en elkaar wijzen op fouten – net zoals we elkaar steunen en opvangen.
  • een samenwerker, iemand die open en direct communiceert, online maar vooral offline.

Wat betekent dat concreet?

Je geeft les met 2 co-teachers tijdens 3 lesuren op vrijdag. Je hebt 2 springuren, waarin je in dezelfde klas mag observeren. Je mag ook meedoen, zo kan je bijvoorbeeld zelf een les geven die een collega observeert en er feedback op geeft. Je mag die ook inzetten om leerlinggesprekken te voeren of taken te verbeteren. Of een koffietje te drinken. Je bent welkom om deel te nemen aan het professionaliseringstraject van De Onderzoekende School, maar dit is geen verplichting.

Dit wordt geen gemakkelijke manier om een extra centje te verdienen. Dit wordt een leertraject. We verwachten dan ook een stevige inzet, maar onze leerlingen verdienen niets minder.

Bel me op als je vragen hebt.

lisa@dagelijksleren.be – 0497/06.05.93.

One thought on “Gezocht: innovatieve leraar

Reacties zijn gesloten.